Jak používat mozek

V jednom z předchozích dílů jsem načal téma NLP, které nyní budeme trochu více rozvíjet. Hodně totiž souvisí s tím, jak náš mozek vlastně pracuje, a jak s ním máme pracovat my, aby to bylo co nejefektivnější. Možná to zní trochu kostrbatě a nejasně. Ano, cítil bych se stejně na Vašem místě a vím, že právě teď pochybujete. Věřte však, že umíte-li opravdu využít plný potenciál svého mozku, lze si snadno zapamatovat například prvních 50 míst čísla Pí za 3 minuty, či třeba 100 věcí, co máte nakoupit ve Vašem oblíbeném obchodě.

Stejně tak se můžete snadno a zrychleně naučit slovíčka libovolného cizího jazyka, a to bez neustálého opakování otrockým nezáživným způsobem. Klidně 1000 nových každý den. Ano, je to možné! Vidíte ten potenciál? Je neuvěřitelný. Jen odhalit klíč a manuál k používání Vašeho mozku. Otevřou se Vám velké dveře do světa poznání a nového pohledu na svět. Račte vstoupit…

Dovolte si nyní představu, že máte mozek Einsteina, mistra Leonarda Da Vinci, či velkého Aristotela. Každý z nás je totiž takový.  A je dobře, že právě teď čtete tento článek a noříte se se mnou hlouběji a hlouběji do opravdového tajemství fungování Vašeho mozku. Řeknu Vám ho a bude jen na Vás, zdali jej začnete používat ve svém každodenním životě a proměníte svůj život v život neobyčejný a plný objevování a úspěchu.

1. Struktura mozku a princip ukládání informací

Ve škole jsme se učili, že máme levou a pravou hemisféru. Levá je přisuzována tzv. analytickým schopnostem, které používáme např. v matematice…logika apod., když to pravá je přisuzována zejména emocím a pocitům. Levá = IQ, Pravá = EQ (emoční inteligence). Levý mozek miluje grafy a tabulky a data, když to pravý mozek miluje barvy, pocity, obrazy, zvuky. Pro optimální využívání své kapacity bychom tedy měli využívat levý a pravý mozek zároveň, jako jeden. To dává logiku, že?

Určitě si pamatujete, jak jste seděli ve škole na židli za lavicí, a poslouchali učitele a při tom se dívali do tlusté knížky plné textu. Jak probíhala taková výuka? Zkuste si vzpomenout… A kolik jste si toho po skončení hodiny odnesli? Většinu toho o čem se mluvilo a uměli jste to bez problému používat? … Že ne? Že jenom zlomek? Vítejte do klubu. Nebyla to totiž Vaše chyba, že jste si toho odnesli tak málo. Byla to totiž chyba učitele, ten je placen od toho, aby naučil, a ne přednášel. Bohužel tomuto učiteli nejspíše chybělo vzdělání v tom, jak učit, jak používat mozek, jak pracuje.

     Škola hrou

Asi Vás teď zajímá, jak by taková ideální výuka měla vypadat. Mám pravdu? Tedy, podle posledních studií, které se zabývaly fungováním mozku a tím, jak do něj uložit maximum informací, se došlo k tomu, že nejvíce informací se do něj uloží při výuce ve stylu interaktivní pestré a emočně naplně hry. Ano, hry. Hrávali jsme si, když jsme byli malí…učili jsme se tak velmi rychle a již v 5ti letech jsme byli schopni mluvit a rozumět našim rodným jazykem. Znali jsme množství věcí a fungování mnohého. Jak jsme však nastoupili do školy, najednou jsme pocítili v našem rozvoji zastavení. Přestali jsme si totiž hrát. Říkávali nám, že hrát si je špatné. Že je to fuj a musíme pozorně sedět a poslouchat. A tak jsme poslechli…

     Kapacita vědomé paměti

A jak jsme se učili na zkoušky? Na písemky? Na testy? Také jste se snažili zapamatovat maximum informací najednou a pak je vychrlit? A fungovalo to? Ne vždy, zvláště když bylo informací více, viďte. Mozek si totiž dovede uchovat ve vědomí ve své logické části, tedy v levé hemisféře, jen 7 +- 2 informace. To bylo dostatečně prokázáno a berte, prosím, tuto informaci jako fakt. Proto jste si také nemohli nikdy zapamatovat třeba při písemce z dějepisu pouhým biflováním letopočtů více jak 10 takových letopočtů, které jste neznali a za krátký čas jste si je měli zapamatovat. Mozek tak zkrátka nepracuje, nepracoval a nikdy pracovat nebude. Zde je totiž zapotřebí zapojit pravou hemisféru, a letopočty si spojit s nějakou barvitou a emoční představou, či ideálně převést pomocí různých systémů na písmenka a ty na skupiny vhodných slov. Můžete si díky správným technikám zapamatovat za jediný den bez problému 100 letopočtů. Ano, je to možné. Sám jsem to vyzkoušel a jakmile jsem objevil ty správné techniky a zažil si je, stala se z toho zábava, nikoliv mordování biflováním.

     Čas na propojení neuronů

Dalším principem ukládání informací je dostatečný čas, kdy se informace z vědomí (= to na co právě myslíte) přenese do podvědomí. Bez času si totiž mozek nemá šanci vše správně uložit a dochází k chybám. Pro ukládání je třeba dostatečný spánek. Ne nadarmo se říká, že ráno je moudřejšího večera. Proto i způsob učení by měl být takový, že se látka rozloží na mnoho menších celků, doporučených je cca. 20 minut, a po těch se mozek snáze vše naučí a zapamatuje. Chcete-li tedy umožnit svému mozku nejlepší možné zpracovávání informací, nechávejte mu průběžně čas informace vstřebat. Nesnažte se přečíst celou učebnici za jediný den… ráno si z ní z těží budete pamatovat jen 10%. A tomu se pak říká ztracený čas. Ukládejte si tedy informace do podvědomí. Nechte mozku určitý čas na zrání myšlenek a propojení. Neurony se totiž musí správně propojit, což je chemická reakce a není možné, aby probíhala okamžitě. Už to chápete?

2. Ukládáme informace efektivně

V předchozích odstavcích jsme si řekli, jak tedy mozek pracuje. Ponořme se tedy na chvíli do konkrétních příkladů, jak si snadno zapamatovat cokoliv.

  • Všeobecné studium z knížky, ze které si chcete maximum odnést:
    – nabídněte svému mozku nejprve širší rozhled, tj. prolítněte celou knihu, názvy jednotlivých kapitol a podnadpisů
    nalaďte se na dané téma s očekáváním a vysokou motivací, aneb co má pro mozek přínos si rád zapamatuje
    – používejte barevné zvýrazňovače, podtrhávejte, čárkujte, kroužkujte … zkrátka mějte to pestré a živé
    – učte se nejprve zběžně vše, a pak se zabývejte tím, co jste nepochopili nakonec v detailu
    – zpracujete si tzv. myšlenkovou mapu celé knihy a jednotlivých kapitol (více viz. wikipedia mind maps)
    – pokládejte si za každou kapitolou a i v průběhu otázky CO, KDO, KDE, KDY, JAK a PROČ, klidně si otázky i zpracujete
    – části, kterým příliš nerozumíte, řekněte si je nahlas a poslouchejte se (text si nahrajte na digtafon a pusťte)
    – k částem, kterým příliš nerozumíte, si namalujte obrázek či diagram, který jejich podstatu zachycuje, jde-li to
  • Jak se naučit cizí slovíčka snadno a rychle:
    – uspořádejte si slovíčka tak, aby byla po souvisejících tematických skupinách
    – spojujte si dohromady ta slovíčka, která k sobě mají nějaký význam, např. black cat
    – máte-li možnost spojit dvě slovíčka začínající stejnými písmeny, udělejte to, např. black big boat
    – pište si jejich překlad ihned pod sebe, nikoliv do druhého sloupečku 10cm vedle (oči spojují mysli věci těsně u sebe do jednoho)
    tvořte si věty, ve kterých bude znát význam daného slovíčka, neučte se slovíčka izolovaně!
    podbarvujte si řádky napřeskáčku, odlišujete je barevně podle významu, pokud to jde
    – hledejte v písmenkách cizího slovíčka hlásku nebo část slova vystihující jeho význam
    – spojujte si překlad se slovíčkem díky podobné výslovnosti… cut / kat useknul
  • Jak si zapamatovat dlouhá čísla – možnost č. 1:
    – převeďte si číslo na menší skupinu čísel
    – menším číslům přidejte barvitý příběh, který je spojí
    – příběhu dejte podstatná jména i slovesa
    – příkladem nechť je číslo , tedy 3, 1415 9 26 535 8 … (v roce 1415 upálili mistra Jana Husa, kterého soudilo 9 strašně vypadajících soudců po 26 dlouhých hodin a účastnilo se toho 535 Husových příznivců, kteří jednoho soudce při krvavé bitvě zabili a zbylo jich tedy jenom 8…)
  • Jak si zapamatovat nákupní seznam o 10ti položkách  – možnost č. 1:
    – nejprve si ke každému číslu od 1 do 10 přiřaďte nějaký charakteristický předmět
    příkladem: 1 maják, 2 brýle, 3 trojnožka, 4 okno, 5 ruka, 6 kostka, 7 kalendář, 8 pavouk, 9 novorozenec, 10 nohy
    představte si váš předmět pro dané číslo a přidejte do jeho představy to, co si chcete zapamatovat
    – přidávejte to velmi barvitě, v emocích, pocitech, barvách, zvětšujte velikosti, dejte tomu akci
    – např. máslo: na maják se napíchlo obrovské máslo a stéká po jeho stěnách, tvaroh: brýle spadli do misky s tvarohem a jsou od toho celé upatlané že jim ani sklo není vidět, rohlík: ve všech nohách má zapíchnuté rohlíky které ohlodávají velké krysy protože jsou na zemi u nohou…

Pokud jste sledovali pozorně, už chápete princip, kterým se to řídí. Používáme totiž levou a pravou hemisféru našeho mozku zároveň. A jedině tak jsme si schopni naplno zapamatovat věci bez nejmenších problémů. Tak nám zkrátka náš mozek funguje.

Líbily se zmíněné příklady? Určitě máte i nějaké další a budu rád, když se s nimi podělíte ve svém komentáři s ostatními. Klidně to může být i některá z memotechnických pomůcek, jako jsme se učili pro prvky chemické tabulky, nebo průměr země.

Někdy v dalších dílech článků o paměti Vám ukáži pokročilejší techniky, jako je Master systém a Loci systém paměťových paláců, díky kterým si můžete zapamatovat čísla o stovkách cifer, či stovky předmětů v přesném pořadí. A nezapomeňte – mozek máme všichni stejný, paměť stejně výkonnou, takže jde jen o to se ji naučit správně používat. Mějte se krásně a ať Vám Váš mozek slouží.

email

9 komentářů

  • Díky to je to co jsem přesně potřeboval nevěděl jsem jak ho používat, ale ted už to vím.

  • Vždycky se mi všichni smějí že ještě na VŠ si podtrhávám nadpisy, používám zvýraznovače a barevné propisky. Je pravda, že zapamatovat si černobílý text je pro mne daleko horší, jak zapamatovat si barevný.
    Navíc u zkoušky si dokážu vybavit přesně stránku, na které dané téma je, členění do odstavců, obrázky a následně i text (prostě zavřu oči a čtu).

    • jsem neskutečný idiot, děkuji.

  • Velmi zajímavý článek, dostal jsem se sem přes google když jsem hledal způsob jak si rozšířit vědomí pro zvýšení efektivity mozku. Na první pohled mi nadpis článku přišel nezajímavý, hledal jsem spíš něco jako „Jak zvýšit efektivitu mozku“, nicméně první odstavec mne hned zaujal. Začátek článku mi přišel zajímavý, když jsem se dostal k paatování toho čísla Pí a nákupního seznamu, přišlo mi to jako dost hloupý způsob. Nicméně, po pokusu o zapamatování si výše zmíněných příkladů musim říct, že sice se to zdá hloupé, ale funguje to. A to tak moc efektivně, že to doteď nechápu. Ale jdu hledat další kapitolu tohoto článku…potlesk tomu, kdo tento článek napsal.

  • Super rady a článek, byl mi doporučen mým přítelem. Hned jsem u učení na zkouškové některé rady vyzkoušela. Jinak mě i přítel dal k Vánocům brainstart na podporu paměti a lepší učení. Kombinace tvým tipů a braisntartu zatím funguje a všechny zkoušky na 1;) Takže díky tobě!!!

  • Na základní škole jsem se učila chemické prvky následovně:
    Některé jsem díky častému výskytu všude už znala, ale ty co ne, těm jsem přiřadila příběh dle jejich názvu. Například:
    Cu-měď
    Měď cucá cukr
    Pb-olovo
    Olovo je v pubertě
    Hg-rtuť
    Rtuť jménem Hugo
    Atd.

    Moc mi to nakonec pomohlo. 🙂

  • Moc mi to pomohlo začnu s tím hnedka a vyzkouším si to 🙂 super článek 🙂

  • Velmi zajímavý článek, při čtení jsem tomu věnoval pozornost jen tak okrajově, protože mi to po pravdě přišlo trochu nereálné 🙂 Ale pak jsem si přečetl ten krátký příběh k „Pí“ a za pár sekund jsem uměl všechna čísla a pamatuju si je do teď, jsem mile překvapen. Díky 🙂

  • Díky za tento článek. Je plný skvělých rad a do deseti sekund jsme si stihla zapamatovat číslo Pí bez žádný problémů. Právě jsem viděla film Lucy a hledala informace, které mě opravdu zajímají a našla i tento článek, který mi zprvu přišel jako dost otřepaný a nejprve jsem myslela, že nějaký člověk měl dlouhou chvíli tak dal dohromady nějaké informace, které ho napadli. Opak byl ale pravdou. Je to velmi užitečný a zajímavý článek a člověk si začne více uvědomovat jak jeho mozek pracuje a co bychom měli dělat pro zlepšení. Opravdu mě to zaujalo a jsem ráda, že se našel někdo, koho zajímá mozek tak jako mě. Díky…

Máš k tomu co říci? Tak neváhej a řekni mi to!