Říj 21, 2012 - Osobní rozvoj    7 komentářů

Jak se naučit rychle číst

Dnešní doba je rychlá. Za krátký čas musíte zvládnout mnoho věcí, nastudovat desítky skript za semestr a v práci přečíst desítky až stovky e-mailů denně. Tím to zdaleka však nekončí… Jak byste se cítili, když by existoval na světě nástroj, který by vám mohl ušetřit 1 hodinu času denně? Co všechno byste mohli za tuto dobu stihnout a mít z 24 hodin rovnou hodin 25? Bylo by to úžasné, viďte. Takový nástroj však existuje. Je to jedna technika osobního rozvoje, o které si nyní blíže povíme.

Rychlým čtením ke hvězdám

Techniky rychlého čtení začaly vznikat od pětadvacátých let minulého století. Postupně se jimi zabývali různí vědci a v Česku od osmdesátých let i David Gruber, který jej obohatil i o racionální stránku a způsoby využívání mozkových procesů a vzorců. Není to tak pouhý způsob, kdy trénujete oči, aby rychleji sledovaly slova a rychleji se po nich pohybovaly. Tajemství rychlého čtení je totiž podstatně hlubší. Já sám jsem se mu velmi intenzivně několik dnů věnoval a usilovnou prací jsem si zlepšil rychlost čtení z běžných 250 slov za minutu rovnou na 530 (pro představu běžná česká stránka má cca. 320 slov, takže zhruba stránku za půl minuty). A to ještě při zdvojnásobení zlepšení pochopení čteného textu. Jak tedy na něj? Jak začít?

  1. PŘEMÝŠLEJTE a VŽIJTE SE DO TEXTU
    Předně si uvědomte, že každý text má nějaký cíl. Většinou poznáte hlavní myšlenku z jeho hlavního nadpisu. Pracujete s představivostí a snažíte si zodpovědět základní otázky, jako Kdo to asi píše, Proč to asi píše, Co tím může sledovat, Kde to asi píše a z Jaké příčiny by to mohl psát. Uvidíte, že vcítění se do autora a situace vám výrazně pomůže v následném čtení. Člověk totiž hodně informací zná, zvláště když čtete knihy ze svého oboru. Hodně informací se opakuje. Využijte toho a pak se zaměřujte jen na to, co je nové, nebo odlišné, od vašich zkušeností a znalostí.
  2. NAUČTE SE 4té STÁDIUM ČTENÍ
    Vzpomeňte si na dobu, kdy jste chodívali do první třídy. Učili jste se číst…ale jak? Nejdříve po písmenech… A, B, C…, to bylo 1. stádium, a co potom? Po slabikách, MÁ MA, TÁ TA…, to bylo 2. stádium, a potom? Číst po celých slovech nahlas, později potichu. A v tomto třetím stádiu jsme se zastavili. Ono však existuje ještě 4. stádium… čtení několika slov najednou. Lidské oko je toho schopno. Mozek také. Stačí to jen a pouze používat a uvědomit si, že to je efektivnější. Chce to jen trochu tréningu. A můžete číst po 2, 3 ale i čtyřech slovech najednou, nikoliv postupně. Věřte mi, že je to snazší, než si myslíte.
  3. NEČTĚTE PRÁZDNÉ MÍSTO
    Trénované oko hbitě skáče na začátky slov a prázdné místo vynechává. Ideální např. u přeskoků z řádku na řádek. Tím totiž ztrácíte moře drahocenného času. Hodně lidí také dělá zastavení při přeskoku na řádek a zastaví se ještě někde. Vzhledem k tomu, že takové zastavení zabere min. cca. 0.04s a 0.24s když jde o zastavení někde uprostřed a pak dále, jde o celkem velké ztráty v poměru k celé stránce. Trénujte na tzv. fixačních cvičeních, které mají skupiny slov ve 3 sloupcích a vy se pohybujete po nich řádek za řádkem. Výrazně vám pomohou zkrátit nutný čas pro přesun na další slovo.
  4. ODNAUČTE SE REGRESÍM
    Aneb vracet se k nějakému slovu jenom proto, že jsme ho nepostřehli a nebo si jim nejsme jisti, je zcela zbytečné. Málo-kdy potřebujete mít 100 procentní pochopení textu. Většina slov nejsou totiž stěžejní. Nač se k nim tedy vracet? Vrátíte-li se na stránce k 10ti slovům, zabere Vám to minimálně 4 sekundy. Není to trochu škoda? Drtivou většinu obsahu pochopíte i bez těch pár slov. Nebojte se je přeskočit, zvýší to vaši efektivitu.
  5. KAŽDÝ TEXT JE NESMÍRNĚ ZAJÍMAVÝ
    Ano, musíte být doslova nadšeni každým textem, který se chystáte číst. Však si sami vzpomeňte, která kniha se vám četla lépe, ta, která vás bavila, a nebo ta, kterou jste museli povinně číst? Ta co vás bavila, že? A četli jste ji rychleji, je to tak? Nadšení dělá hodně. Zkuste si ho vsugerovat a prožít ho. Každý text muže být zajímavý, i když s ním nesouhlasíte. Polemika s autorem vám totiž může mnoho přinést.
  6. BEZ ARTIKULACE!!!
    Musel jsem dát k tomuto nadpisu tři vykřičníky. Pokud si totiž při tichém čtení text přeříkáváte, i v duchu (hýbe se vám jazyk), tak těžko dosahujete rychlosti vyšší jak 150 slov za minutu (pro představu, 100 dělají děti v základní škole).  Takže, nikdy, opakuji nikdy, si text nepřeříkáváte, ani potichu, ani v duchu.
  7. VHODNÉ PROSTŘEDÍ
    Ve škole nám říkali, že mám číst při světle a z cca. 30 cm. U dospělých, kteří čtou pravidelně, je to spíše 40 cm. Přidám k tomu ještě pár drobností: pohled ku stránce s textem mějte kolmý; prostředí okolo čisté – žádné rušivé předměty, stejně tak hluk čtení neprospívá. Seďte vzpřímeně (přísun kyslíku do hlavy), pijte vodu průběžně a nedělejte žádné tělesné pohyby…jako hýbání se např. hlavou. Jsou to prostě základy, ale uvést je je má povinnost.
  8. PŘESKAKUJTE VATU
    V běžných textech bývá hlavní myšlenka v odstavci na začátku, pak následuje zhruba po polovině odstavce vata a na závěr krátký závěr či shrnutí. Vatu, tj. nepodstatné informace, můžete proletět rychleji, bez většího pochopení. Alespoň tak je to u 95 procent případů.
  9. ŠIRŠÍ ROZPĚTÍ a ZÁBĚR
    Trénujte své zrakové rozpětí na tzv. pyramidách, dvoj-pyramidách a RZR cvičeních. Díky snaze za 0,2s pochytit obsah zvolených slov či skupin znaku nebo číslic si vytrénujete svoji bystrost, své oči a i paměť, která je také velmi důležitá. Běžný člověk je schopen zachytit zhruba 3 znaky nebo číslice za 0,2s. Trénovaný jedinec je schopen zachytit i 8mi znakové nebo číslicové skupiny za tak krátkou dobu. Že se nedá “hhčoáop” nebo “3208302” zapamatovat za 0,2s? Ale dá, věřte mi:-) Existují na to přímo programy, které tyto typy cvičení generují. Zkuste je a trénujte.
  10. NASAZUJTE OKO LÉPE
    Když čtete, obvykle se díváte na začátek slova. Třeba na novém řádku. Netrénovaný člověk přesouvá svůj pohled na první písmeno prvního slova. Trénovaný přesouvá svůj pohled na začátek druhého slova na prvním řádku. Případně pokud je delší tak někam doprostřed prvního slova. Díky tomu, že oko má záběr pohledu ve tvaru elipsy na šířku, si můžete dovolit zaměřit pohled více doprava než na začátek. Oko totiž první písmenka zabere. Vy tak postihnete větší prostor a text přečtete stejně. Chce to trochu cviku, avšak opět na každém řádku ušetříte poměrně hodně času. A čím více budete trénovat rozšiřování rozpětí, tím větší budete elipsy používat, tím více slov přečtete a rychlost půjde radikálně nahoru.
  11. RYCHLOSPRINTY
    Velmi efektivní technika. Podstatou je, že přelítáváte pohledem slova rychlostí sprintu. Tj. tak, abyste je zaregistrovali, ale jejich obsah není tak důležité vědět. Hlavní je, aby se nerozmazávala. Takže klidně zrychlete na 500-700 slov za minutu. Stačí stránka či dvě. Pak zpomalte na úroveň, kdy jste schopni obsah zaznamenat. Tato technika je z psychologie, kdy člověk rychleji prožívá určitou situaci a při zpomalení má vyšší rychlost, než si myslel, že zvládne. Mozek začne pracovat v rychlejším tempu.

A jaké jsou limity? Vysoce trénovaní jedinci dosahují zhruba 1000-1500 slov za minutu. Pro představu, česká stránka textu za cca. 12-20 sekund. Ano, nemusíš být superman, a opravdu se to dá naučit. Chceš-li se tedy rozvíjet, aplikuj výše uvedené, sežeň si zmíněná cvičení a vytrvej. Výsledky v řádu zlepšení o 100 procent uvidíš již za 2-3 dny intenzivního praktikování uvedených doporučení.

Mohu také doporučit knihu od Davida Grubera nazvanou “Rychločtení, Rychlostudium a Info Management” (k zakoupení na mgmtpress.cz), či online kurz skrze rozectise.cz. Máte nějaké otázky? Netvrdím, že znám všechny možné techniky a formule, vím však hlavní způsoby, které mi fungují nejlépe a budou i Tobě.

email

7 komentářů

  • Hezký den Radku,
    nevím jak přesně jste se k tolika informacím o kterých zde na blogu píšete dostal a od koho nejvíce čerpal, ani z jakého města pocházíte. Co je ale zajímavé, že přesto že náhody neexistují, vidím zde mnoho zajímavých spojitostí s několika špičkovými českými kouči, od kterých zřejmě vaše inspirace zde pochází. Libora Činku znají hlavně ti, jež se tématy, o kterých zde píšete také zajímají. Vidím zde hodně souvislostí o tom, J.A.K. učit, stejně jako to Libor učí podle J.A.Komenského-škola hrou. A NLP pocházející rovněž z Liborovi dílny, nebo jste spíše čerpal a studoval v Centrumu systematiky NLP v Praze? Ale ať už jste se vzdělával a studoval od kohokoliv zde zmíněných, vaše psaní se mi velmi líbí, neboť je srozumitelné, poutavé a pro nezainteresované velmi poučné. Navíc jste udělal mnoho kroků ke kvalitnímu webu, který vás zde velmi dobře prezentuje. Proto děkuji za váš čas i úsilí, které tomu věnujete a pokud můžete, napište mi, kdo byl vašim učitelem a koučem. Velmi mě to zajímá, neboť mu patří rovněž velká gratulace. S pozdravem R.O.J. (radokano@seznam.cz)

    • Radovane, díky za komentář. Čerpám z vlastních prožitků, které jsem získal po množství kurzů a přečtených knih. Ano u Libora Činky jsem byl také, na kurzu hypnózy. Jinak tomu, jak učit, se vlastně nejvíce asi v Česku věnuje Michal Hanuš (geniusacademy.cz). NLP Practitioner mám za sebou přímo z NLP Institutu od Zorky (nlp.cz) 🙂 Díky za pozitivní feedback a jsem rád, že jsi napsal. Měj se báječně, Radek

  • Zdravím, chtěl bych se zeptat k 6 bodu. Nikdy sem při čtení jazykem nepohyboval ale zaráží mě že píšete že se nemá přeříkávat ani v duchu. To jde ? 🙂 Pokud čtu nebo přemýšlím v hlavě si melu pořád a to “ticho” snad ani nedokážu udělat 🙂 …

    • Je to myšleno, abys v duchu nepředříkával písmeno po písmeni ale zrychleně slova.

  • Jednoduše, že čteš, to je vše!

  • Dobrý den,chci se zeptat k bodu 4 – pokud je člověk ve stádiu,kdy začíná číst VELMI odborné texty (na které dřív nebyl zvyklý-mluvím o své obtížné adaptaci na studium na VŠ :),kdy v každé větě pomalu každé druhé cizí slovo ani nezná,tak tam to potom asi neplatí, ne? Protože kdybych šla dál a ta slova si nevyhledala ve slovníku, význam celé té věty bych vůbec nepochopila. Věřím,že je to o tréninku a doufám, že časem,kdy už si ta slova zažiju a jejich význam zapamatuju,to snad bude lepší a budu si moct dovolit přeskočit “to zbytečné”. Děkuji za případnou odpověď.

  • Ahoj Radku,

    Moc prijemny a prehledny clanek, rad bych upozornil podobne jako jiny ctenar v diskuzi na zaludnost bodu 6.

    S timto ma problem nesmirne mnozstvi lidi a myslim, ze by bylo k zamysleni, jak tento nauceny a leta uzivany zlozvyk odstranit.

    Hezky den preje,

    Mirek

Máš k tomu co říci? Tak neváhej a řekni mi to!