Říj 7, 2012 - Sociální dovednosti Žádné komentáře
Jak si dělat přátele
Dnes se v krátkosti podíváme na pár zásad, které odhalí, jací lidé mají hodně přátel a jak toho dosáhli. Je to opravdu taková VĚDA?
- Uznávejte je – není nic krásnějšího, než pocit vlastní důležitosti. Jistě si vybavíš situaci, kdy jsi měl ten příjemný a teplý pocit po té, co Tě někdo pochválil před ostatními a myslel to upřímně. Vzpomeneš si, jak Ti zlepšilo náladu, když jsi mohl poradit svému příteli a on napjatě poslouchal? Ano, všichni milujeme uznání. Pocit vlastní důležitosti. Tak s lidmi tak jednejme a oni nás za to budou mít rádi.
- Zajímejte se o ně – zapamatujte si drobnosti z jejich života či slov, které ostatní přehlížejí. Může to být den jejich narozenin, výročí svatby, nebo jména jejich děti. Každý totiž rádi mluvíme s člověkem, který ví něco více. Navazuje to totiž pocit důvěry a čím hlubší je, tím lepší přátelé se z vás stanou. Taky si vzpomeneš, kdy Ti někdo popřál k narozeninám – jiný než ze Tvé rodiny a nejbližších? Jak jsi to vnímal? Pozitivně, že? A pamatuješ si, kdo Ti popřál? Jistě že ano. Zajímat se o druhé však musí být opravdové – nikoliv hrané, to nefunguje. Člověk to na bázi nevědomí vycítí a začne klást odpor = ještě horší výsledek, než nedělat nic.
- Myslete na ně až na 1. místě – myslím to tak, že mluvíte-li nejdříve o sobě, druhého to nemotivuje vás poslouchat. Stejně tak, když něco prodáváte, snažte se zákazníka nejdříve pochopit a porozumět mu, než mu začnete něco prodávat. Jakmile necháte druhé, aby mluvili o sobě a tom, co chtějí, budete mít následně mnohem lepší příležitost uspět a hlavně, budou vás ti druzí více vnímat. Nejdříve poslouchejte, pak mluvte. A mluvte o tom, co zajímá ty druhé, ne vás – vy jste na řadě až naposled. Pak Tě budou lidé milovat. Zapamatuj si to.
- Buďte laskaví a pozorní – jak dovede zákazníka potěšit, když přijde k vám do kanceláře a vy mu s radostným úsměvem otevíráte dveře, vítáte ho, podáváte mu první ruku a zeptáte se ho, zdali si přeje odložit kabát a pokud ano, odložíte mu ho na věšák sami. Následně se zákazníka zeptáte, zdali si bude přát výtečnou kávu s čerstvým mlékem, nebo spíše dá přednost kvalitní vodě ve skle. Uděláte mu tím radost. Vžijte se do role toho druhého člověka, se kterým mluvíte či jednáte. Co by mi asi tak udělalo opravdu radost?
- Nekritizujte – je to snad samozřejmost, ale pro jistotu tu sem uvedu. Zapamatujte si pro jednání s lidmi – NIKDY nikoho nekritizujte, neodsuzujte, neponižujte a nestěžujte si. Vždy totiž nastává obranná reakce ve snaze se bránit. Člověk málo kdy chce uznat vlastní chybu. Stejně tak nemáte rádi, když vás někdo nutí do jiného názoru, než máte sami. Zbytečně si nedělejte nepříjemnosti. Zeptejte se vždy sami sebe – stojí mi opravdu za to to tomu člověku říkat a znepřátelit si ho na celý život?
- Usmívejte se – také máte raději pozitivní lidi? Vídáte se raději s mručouny, nebo s lidmi kypřící energií a úsměvem na tváři? Tak vidíte. Úsměv Tě nic nestojí. Úsměv Tě nebolí. Úsměvem nic nezkazíš. Tak si to zapamatuj a začni s ním hned po probuzení, když jsi ještě v posteli. A hned bude ráno příjemnější:-)
- Oslovujte jménem – také máte rádi, když s vámi jedná někdo osobně? Už není tak vzdálen, že? Oslovování jménem si dělá přátele. K lidem se totiž přibližujete pomocí jednoho slova. Vytváříte s tím člověkem hlubší vztah. Takže přirozeně, vlastní jméno každému zní dobře a rád jej poslouchá.
- Nepřinášejte negativní témata – čím více se budete bavit v negativním slova smyslu o čemkoliv, tím více si ten druhý začne myslet, že vidíte svět černě. A spojí si to s vámi. Že jste taky špatný. Že mu vždy zkazíte náladu. A to chcete? Takže, používejte spíše styl pozitivních odpovědi. Začínejte každý rozhovor pozitivně – určitě tedy ne, dnes je ale hnusně, prší. Lidé mají rádi pozitivní lidi. Dodávají jim optimizmus, čerpají od nich jejich sílu, jejich nadšení a elán. Přidejte se k nim.
A to je pro dnešek vše přátelé. Zásad by se dalo samozřejmě najít více, ale tyto patří k těm nejpodstatnějším. Už jen aplikováním poloviny z nich si začnete budovat přátele. Jak vidíte, není to tak těžká věda. Lidé totiž nejsou složití. Složité z nich dělají jen vědci.
P.S.: Chcete-li se tomuto tématu věnovat více, doporučuji knihu od Dale Carnegie – Jak si získávat přátele a působit na lidi, je skvělá.